Orka orka?

onsdag, mars 25, 2009 | 6 Comments

Hur länge orkar man med att vara öm i kroppen och trött i knoppen?
Jag har ont i ryggen, nacke och handleder (värst). Huvudet känns alltid som i en dimma och jag är trött trött. Tänk att få sova i ca 6 timmar ostört utan ammande.... sikken lyx... När ska jag få sova en "hel" natt? Hur långt bort är det? När hon börjar äta fast föda? Dvs om 2½ månader. Blir det någorlunda rutin på henne då? Ujja.
När ska man bli någorlunda fri och inte bära omkring på henne hela tiden så kroppen får vila? Har bestämt att inte träna ngt denna vecka. Jag tror inte min kropp orkar med riktigt. Kanske ska ringa en sjukgymnast och få lite träningsverktyg för att stärka kroppen. Ja menar- hon blir ju inte lättare direkt!
Vill inte klaga och vara självisk när det gäller Charlotta, men det är fan jobbigt det här =(

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gammal är C nu?

När Ville helt plötsligt (igen) började amma varannan timme på natten så tog jag upp det med bvc-sköterskan och hon sa åt mig att helt sonika vägra honom om jag tyckte det var jobbigt. Efter en viss ålder, tror det var 4-5 månader eller nåt sånt, så behöver de inte näringsmässigt äta på natten. Det är en vana för dem, sa hon. Så jag vägrade och han accepterade det. Kanske värt ett försök? Kan ju bli en del jobbiga nätter i början, men i längden kanske det är värt att få sova längre perioder.

Lilian sa...

om inte mamma mår bra mår ju inte bebis bra.. jag vet inte när du får sova en hel natt.. vira sov 2 ggr förra veckan 6h i sträck.. blev helt paff när jag kollade på klockan.. men mest ligger det på runt 5h från kväll ammningen till nattmaningen och sen 3/4 till morgonammningen. har det nog rätt lyckosamt.

du behöver inte oroa dig om att det kommer innan torsda.. skickade in det idag. så det tar nog ett tag. :)

men nu fick jag iaf till det.. skickat det till kuriren, folket och sen även smejournalen. hehe :)

Harmonisera Mera sa...

Så ledsamt att läsa att du har det jobbigt. :/ Kan bara tipsa om bärsjal istället för babybjörn, om hon är en bärfis. Det avlastar myyycket bättre. Med babybjörn kunde jag bära i en kvart innan axlar och rygg var helt paj, men med sjal flera timmar.

Om amningen och sovandet kan jag inte ge några råd, eftersom jag själv inte ammade.. hoppas iaf att du får sova ut snart!

Anonym sa...

Hej!

Det är ju viktigt som mamma att få sova ut, annars blir man helt galen tillslut. Finns det ingen chans att Pappan kan ta något natt pass och ge henne flaska välling, mjölkersättning när hon vaknar så du kan få vila ut ordentligt?

Anonym sa...

Jag ammade varannan timme på dagarna till han blev 5 månader, då började det dryga ut till 3-4 timmar emellan. Ja, hon är nog lite liten för att sluta ge henne när hon vill ha på natten. Men hör med ditt bvc. Kan ju dock hända att de säger precis tvärtemot mitt bvc. Hehe

Verrix sa...

Är hon inte 4månader nu? Då får man ju börja ge smakpotioner. Eller har dom ändrat sej ang sånt? Jag började med sånt när mina va exakt 4månader.
Har ni testat med Välling på natten? det är mer mättande än mjölken så dom brukar klara sej några timmar längre på välling.

Förstår att du har det jobbigt o blir trött i kroppen. Känner igen mej. Fast jag fick sova bra på natten iof. Hjälper J dej med henne? Lika mycket hans ansvar att hjälpa till o se till att du får sova ut ibland, tycker jag om ni ändå bor ihop. Han är ju pappan o ska minsan inte komma undan.
Annars kunde du ju lika väl bott kvar här i Torshälla.
Förlåt om jag kanske låter arg här men det är så tråkigt att läsa att du mår dåligt o verkar få ta all bördan själv. Vet hur tufft det kan vara att få göra allt själv. Ställ mer krav. Inte fråga utan bara säg till.
Det felet gjorde jämt jag ibörjan. Jag frågade Janne om han kunde tex byta blöja på Felix. o då kunde han ju välja, ja eller nej. Istället för att jag bara sa till att han skulle göra det. Då hade han ju inget val.
(Om du förstår hur jag menar.)

Hota med att flytta tillbax hit annars. Så kan jag hjälpa dej. hehe! Jag är ju ändå bara hemma hela dagarna ;)

Stå på dej o ha det så bra som det går.
kram

About