Förlossningen

fredag, oktober 03, 2008 | 3 Comments

Nu när man börjar närma sig dagen F ska man tydligen skriva ett förlossningsbrev. Hur vill man ha det, smärtlindring, coaching mm mm. Jösses. Hur gjorde man förr i skogen? Bet på en barkbit och lät ungen landa i mossan? =)

Nåja, jag tänkte väl att jag skulle förbereda mina föräldrar snart på vad de "förväntas" göra. Mamma får garanterat vara min partner i början om J är borta. Pappa får åka och hämta J i Uppsala om det skulle vara nödvändigt. Helt ärligt, i nuläget tror jag mamma skulle vara en bättre coach, men det är ju pappans privilegium att få vara med. Vi behöver helt klart prata om förväntningar för att det ska bli bra. Märks det att jag har kommit in i en sväng av "jag klarar detta själv"? Har väl att göra med att jag inte pratat med honom på ett tag. Försvinner bort i perferin... Vi lever "olika liv" på olika orter och jag orkar inte anstränga mig för jag är slut i huvudet pga hormoner. Det ska tydligen hålla i sig under amningen. Vilken lycka!!! >=/

3 kommentarer:

Anna Högrelius sa...

Jag tror att du kommer behöva J mer efter det att barnet har kommit. Just nu klarar du dig själv så bra även fast du är trött och hormonig. Men när barnet väl kommit så kan man behöva någon som fixar mat, städ osv. Man blir så fruktansvärt utmattad första månaden när man dessutom ammar.

Tror att det är viktigt att du och J pratar allvar om hur ni vill ha det under förlossningen och efteråt så att det inte kommer i efterhand och du blir bitter eller arg. Man blir lätt det av alla amnings-hormoner. Det är ett under att Robin fortfarande är gift med mig. ;]

Anna Högrelius sa...

Nej, det ska absolut inte vara en envägs-kommunikation. Det säger sig självt! Oerhört tråkigt om J inte tar initiativ själv och pratar om hur ni ska ha det. :[

Hormonerna är hemska, I know! Tyvärr försvinner dem inte förrän efter att man slutat amma.

Anonym sa...

Jag kan lugna dig lite med att säga att jag inte är speciellt hormonig nu under tiden jag ammar. Däremot när jag var gravid och strax efter att Ville kom. Men nu är det all fine. Så det är så olika person till person.

Jag hade faktiskt användning av dvdn även fast det blev snitt. Eftersom jag ändå hann öppna mig helt så fick jag ju vara med om själva värkarbetet. Så absolut, jag tänkte under hela arbetet hur jag skulle andas och hur hon visat på dvdn. =)

(jag tycker att du ska välja den förlossningscoachen som du tror klarar av det bäst, så du får må så bra som möjligt. med det sagt så är det ju absolut inget som hindrar J från att vara med _också_. man får ju vara fler i rummet.)

About