Ensamma mödrar

fredag, januari 09, 2009 | 5 Comments

Åh, ni ensamstående mödrar där ute i världen- jag beundrar er som orkar!
Är hemma ensam med C då J är tvungen att vara i Uppsala tor-fre. Han ska även vara borta hela nästa vecka! Det är rätt jobbigt det här... Att bli avbytt när hon är vaken så man kan få göra lite nytta, eller sova, är guld värt. Försökte sova nu i eftermiddags eftersom hon brukar vara lugn, men det vevades och "muttrades" som en galning trots att hon fick snutta i 3 hela omgångar inom loppet av en halvtimme. Suck... Inte roligt när amningen strular. Tror inte jag har tillräckligt med mjölk för att hon ska bli nöjd. Idag har hon ratat flaskan också som jag trodde skulle bli min hjälp i vardagen när amningen inte vill. Tji fick jag. Verkade nästan som om hon fick igång kräkreflexen när hon fick den i munnen. Visserligen är pipen ganska stor, så jag kanske ska inhandla en ny flaska med mindre pip. Dock går hon upp som hon ska- 500g på 2 veckor, nu väger hon 4,6kg! Min lilla tjockis, tihi =)

Igår kväll fick jag några smil som inte hade med magknip att göra. Hoppas hon ger lite mer gensvar på leenden snart. Hon är så söt då.

Har fixat med BVC i Uppsala (verkar som om den nya barnmorskan är av äldre typ och lite virrig, skit också, för Karin här i Torshälla är bra...), ändrat hemförsäkringen, adressändrat, bokat tid hos frissan, ska till tandläkaren och så ska C göra göra hörseltestet. Ändå en del att göra innan flytt och jag har lovat en del fika och att hälsa på folk. Hoppas C är lugn så jag hinner packa det sista och tvätta. Mamma har erbjudit att ta henne på promenader så jag får sova och packa. Det tackar man för!

Ngn mer som var tvungen att amma varannan timme under natten i början? Nu har jag suttit vid datorn i 30 minuter sedan hon somnade, så det innebär att jag kan sova till ungefär 2, sen är det dags att vakna och amma... Jag längtar tills man kan sova en hel natt. Tidiga mornar gör mig inget, men att få sova i iaf 6 timmar oavbrutet är mkt värt just nu...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ammade varannan timme i början. Sen efter ett par månader eller så började det gå längre emellan... 4-7 timmar helt plötsligt. MEN, nu har det börjat om. Nu ammar jag varannan timme på natten igen. Mycket irriterande. Hehe. Men jag hoppas det bara är en fas just nu...

Verrix sa...

hej. Vet inte vilken sorts napp du har till flaskan men om du har den kassiska så prova den "plattare" varianten. När dom är så där små brukar de gå bättre o lättare än med vanliga nappdelen. Alla flask napparna har samma storlek vad jag vet, är bara hålet i nappen som är av olika storlek. Har ni provat att ge lite ersättning på natten? Så gjorde jag när Casper var snuttig på nätterna. Då sov han nästan hela natten. Dom brukar bli lite mättare av ersättningen än av mjölken. Iof kanske olika från barn till barn o mjölk till mjölk. Vill man prova en gång så finns det färdigblandad ersättning på tetrapack. Tycker du är duktig som inte ger upp ammningen iaf. De flesta mammorna jag känner gav upp efter 2 veckor. Jag fick börja med att både ge bröst o ersättning efter 4månader för mina barn blev inte mätta av amningen. o det va trist då jag hade velat amma minst 6månader. Det är så olika det där.
Hoppas det löser sej, och att du kan packa i lugn o ro. svårt att syssel sätta dom i den där åldern ;)

Kram

Anonym sa...

Sen måste jag även inflika att när jag berättat för folk om hur mycket han ammas på natten osv, när det kunde gå 5-6 timmar emellan gångerna, så har de sagt att jag haft tur. Det är tydligen inte så vanligt att det går så himla lång tid emellan om man ammar. Somnar du inte om snabbt? Så tycker jag att jag klarade av det. Somnade om diiirekt. Och nu liggammar jag så då somnar jag medan han äter.

Lilian sa...

nee var ju därför också jag blev orolig.. ätit massa choklad på kvällen och då brukar den få spel. men men.. idag är den igång igen. so no worries. :)

Anonym sa...

Tova ammade också varannan timme... jag har nästan glömt hur det var, bedövande trötthetet. Jag tycker att jag vande mig på något konstigt sätt och sedan när det började gå 5-6 timmar var najs. Jag liggammade Tova också så att jag kunde somna om medan hon åt, då var det ok tyckte jag (det säger jag nu bara för att jag glömt bort hon tröttt man blev skratt) Tova följde dock inte viktkurvan från någon månads ålder och har alltid varit smalare, fast jag helammade i 6 månader ändå och sen började vi med smakisar. Fast jag fick en del skit för hon inte gick upp ordentligt. Nu när hon snart är 3 så är hon fortfarande lika smal fast hon ätit "bara" mat i nästan 2 år...

About